Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Oppiminen vaatii aikaa

02.01.2015, atraining

A-Training, Antti Ylänen

Oppiminen vaatii aikaa

Olen saanut muutaman kerran (yritys on ostanut yritykseltäni koulutuksen) toteuttaa koulutuksen omalla tavallani.

Asioiden esittely on toinen juttu, mutta todellinen oppiminen vaatii seuraavia asioita:

1 Opittavan asian pohdiskelua, harjoittelua, sulattelua, erehtymistä, oivaltamista >> aikaa >> aikaa ei ole
2 Mielekästä tekemistä kurssilla >> tasainen ryhmä  >> ryhmäjako onnistuu harvoin, vaikka kyselyt tehdään
3 Kiinnostavia aiheita >> tarpeet kyselty >> ryhmäjako onnistuu harvoin, vaikka kyselyt tehdään

4 Lisäksi itsestään selviä asioita kuten johdonmukaista ja muutenkin laadukasta opetusta

 

Kohta 1, aika:
Asiakkaat kysyvät päivän kurssia, minä esitän kolme päivää ja kaksi minimissään, tulee kahden päivän kurssi. Luonnollinen selitys on, että kurssipäivät maksavat sekä konkreettisesti että tekemättöminä töinä.

Kohdat 2 ja 3 tarkoittavat ryhmiin jakoa, mikä tarkoittaa lisää kustannuksia, joten ei voida toteuttaa.

Kohta 4 toteutuu

Mutta sitten kohta 1 uudestaan

Koska aikaa annetaan liian vähän eli kurssit ovat liian lyhyitä, täytyy oppimisprosessia venyttää jollain tavalla. Venytän prosessia ennakkokyselyillä ja ennakkotehtävillä.

Laitan asiakkaalle pakollisena ennakkokyselyt, sillä ne ovat ajatteluun herättämistä
ja
Laitan asiakkaalle pakollisena ennakkotehtävät, sama tarkoitus, ajatteluun herättely

 

Koulutukset (missä hyvänsä) menevät usein näin:
Henkilö tulee (vaikka Excel -) kurssille ja vasta siinä kurssilla rupeaa miettimään opiskeltavaa aihetta. Kun häneltä kysytään, mihin ongelmiin hän on törmännyt vaikka Excelin käytössä, hän vastaa, ettei nyt yhtäkkiä muista.

Minun kursseillani:
Henkilö osaa täsmälleen vastata tähän kysymykseen ja hän on muutenkin heti hereillä, sillä hän on tehnyt ennakkokyselyt ja tehtävät.

Ennakkotehtävien vaikutus:
Ennakkotehtävien vaikutus oppimisessa on täysin kiistaton, minä näen sen kurssilla ja kurssilaiset sekä sanovat, että kirjoittavat, että ennakkotehtävät auttoivat asioiden omaksumista.

Saan siis ennakkotehtävien avulla hieman pidennettyä oppimisprosessia, prosessi alkaa n. kuukausi ennen kuin kurssi tapahtuu.

Jälkitehtävät myöskin auttaisivat, mutta en pysty kontrolloimaan asiaa, pystyn vain kannustamaan harjoitteluun.

Antti


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *