Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Rahi-, suhi- ja ovenkahva- pedagogiikka

05.04.2014, atraining

A-Training, Antti Ylänen

Joskus opettajankoulutuksessa opettajamme kertoi rahista ja suhista, ja sitten joku kollega kertoi ovenkahva- pedagogiikasta. Kyseessä oli jossain määrin kyseenalaiset pedagogiikat eli opetusmenetelmät. En muista tilanteesta enää muuta kuin että oli hauskaa.

Suomennos: ”Ravista hihasta” tai ”Suoraan hihasta”. Ovenkahva: Tilanne selviää siinä vaiheessa, kun kouluttaja astuu ovesta luokkaan.

Itse asiassa hyvin monet yrityskoulutusten Office- yms. kouluttajat ovat usein tuossa tilanteessa. Kouluttaja saa tietää opetettavan ryhmän todellisen osaamistason (heittelyineen) sekä tarpeet vasta, kun hän ryhmän kohdatessaan selvittää asian. Sitten hän ravistaa hihasta tilanteeseen sopivat menetelmät.

Jos kouluttaja on kokematon, tilanne on tietysti vaikea. Sen sijaan jos kouluttajalla on hihaa mitä ravistella, tilanne on hallinnassa. Jos on kokemusta ja opetusmenetelmät hallinnassa, tilanteesta selviää.

Katsotaan tilannetta vähän tarkemmin toisesta näkökulmasta. Kokenut kouluttaja selviää tilanteesta, mutta hyötyykö asiakas tällaisesta tilanteesta? Ei tietenkään läheskään niin paljon kuin voisi hyötyä. Kyllähän suunnitelmallisuus tuo paremman lopputuloksen kuin tuuri, sattuma, onni.

Tasokartoitukset, tarvekartoitukset, oppimisen näkökulmasta etenevä kurssi ja aikaa vähän miettiäkin, siinä keinot hyödylliselle kurssille, siis hyvälle oppimiselle.

TeTeTaan päästään suunnitelmallisuudella, ei suhilla. Siis mitä? No TeTeTa, Tehokkaan Tekemisen Taso.

Antti


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *