Lainaa.com

Yleinen

Työskentelyrauha luokassa

21.02.2014, atraining

A-Training, Antti Ylänen

Työskentelyrauha luokassa

Tästä asiasta on kovasti keskusteltu viime aikoina monessa paikassa, mm. Opettaja-lehdessä eri yhteyksissä. Siitä, minkälainen on hyvä työskentelyrauha luokassa, on selvästi sekä oppilaiden kesken että opettajien kesken erilaisia näkemyksiä.

Mielestäni opettajan toiminnalle ratkaisevaa on hänen silloisen luokkansa oppilaiden enemmistön näkemys hyvästä työskentelyrauhasta. Yhdessä sovituista säännöistä on aivan varmasti apua. Opettaja yksin sitä ei ainakaan voi päättää. Jaa miksi ei? No opettaja ei voi toisen puolesta päättää hänen oppimistyyliään, mitä hän tarvitsee ja mistä hän häiriintyy.

Ratkaisevaa siis on, missä oppilaiden mielestä se raja kulkee, jolloin jokin sivuseikka muuttuu opetusasiaan keskittymistä häiritseväksi.

Minä itse jollain kurssilla oppilaana

Jos on pakko vain ja ainoastaan kuunnella, tekemättä itse yhtään mitään, aivoni menevät kiinni, en ymmärrä mitä puhutaan. En jaksa keskittyä, vaikka kuinka yritän. Minun on pakko saada tehdä jotain, on se sitten vaikka kännykän näpräämistä. Itse olen siis hääräämisen kautta oppija eli oman yrittämisen kautta oppija. Esim. minulla täytyy olla se sama teksti, josta ope puhuu, jotta voin laittaa sinne kiekuroita, voin tehdä jotain. Pelkkä tyhjä paperi muistiinpanoja varten ei auta, silloin en ehdi sekä kirjoittaa että kuunnella.

Oma näkemykseni työskentelyrauhasta

Tietysti näkemykseni tulee oman oppimistyylini kautta: Jos luokassa on jonkinlaista toimintaa, hääräämistä, keskustelua, luulen, että kaikki on hyvin. Jos luokassa on täysin hiljaista, olen hämmentynyt, luulen, että olen puhunut liian helppoja tai vaikeita asioita.

Häiriötilanteen käsittely

Mielestäni opettajan kuuluu havaita luokan tunnelma tilanteessa: Jos muut häiriintyvät, häirikkö täytyy auttaa tilanteesta eteenpäin, esim. ohjata hänet kännykkäkeskusteluineen sivummalle tai vaimentamaan ääntään tai lopettamaan puhelu lyhyeen. Jos muut eivät häiriinny, opettajankaan ei kuulu häiriintyä, vaan mennä eteenpäin.

Opettajan nolaaminen

Ihan kaikki laukovat joskus typeryyksiä suustaan. Siitäkin on mentävä eteenpäin, oppilaan puheita ei saa pysähtyä miettimään. Lähtökohta on, että mikään oppilaan puhe ei minua loukkaa, sillä se on vain hetkellinen typeryyskohtaus, ei mikään kauan harkittu analyyttinen teko ihan juuri minua kohti tarkoitettuna.

Mielestäni taas pitää miettiä luokan tunnelmaa. Jos vaikuttaa siltä, että muut eivät välitä, eivät kuulleet, eivät huomioi, en sitten minäkään, jatkan vain opetustilannetta.

Joku oppilas sanoi jonkin tilanteeni jälkeen: ”Ooksä ihan sokee, hä”. Vastasin: ”Itse asiassa mun pitäs varmaan taas mennä silmälääkäriin”.

Opetuskokonaisuus

Mielestäni työrauha on (välttämätön) sivuseuraus kokonaisuuden toimivuudesta. Jos työrauha on pääasia, tilanne on pielessä. Jos opettajalla on opetusaineensa ja opetussuunnitelmansa niin hyvin hallinnassa, että hän voi täysillä keskittyä pääasiaan eli oppilaiden kohtaamiseen eli hän päästää antamisen ilonsa valloilleen oppilaiden keskuuteen, niin hänellä on työrauhakin.

Oma kokonaisuuteni

Olen (atk- kouluttajana) varmistanut kaikki luokan laitteet etukäteen. Minulla on vuosien varrella hioutunut täsmällinen opetuskokonaisuuden rakenne ja poikkeusreitit ja lisäharjoitukset. Otan aamulla ryhmän vastaan innokkaana siitä, että saan taas opettaa juuri heitä, ja intoni ja energiani näkyy taatusti.

Aikuiset ja nuoret

Itse toimin aikuiskouluttajana. Nuorten kanssa on herkempää ja haastavampaa, mutta voisiko kohtaamiseen panostaminen toimia nuortenkin kanssa?

Tosin nuorten kohtaaminen ei voi toimia, jos olosuhteet ovat pielessä: Ryhmä on liian suuri hallittavaksi tai ryhmässä on agressiivisia, psykologia tarvitsevia henkilöitä. Tuolloin kaikki ovat pulassa, ryhmä ja erityisesti opettaja, joka on vastuussa.

Tietysti haasteensa on aikuistenkin parissa. Joskus joudun kouluttamaan ryhmää, jossa on pelkästään miehiä. Tällöin välillä en ole saanut näistä ukoista mitään reagointia irti, vaikka mitä tekisin. Reagoimattomuus häiritsee siksi, etten tiedä, mitä kurssilaisissani tapahtuu: Oppimista, tuskastumista, vai kyllästymistä.

Antti


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *